De kracht van collega's

Waarom je zeker foto's van je team online moet gebruiken.

Ongeacht in welke sector je actief bent, is het belangrijk om de gezichten achter je bedrijf, product of merk in de kijker te zetten. Zeker met de actuele #kooplokaal trend zijn mensen nog meer geneigd om enkel producten te kopen bij iemand die ze kennen. Laat niets aan het toeval over en zorg er voor dat je volgers jou en de gezichten in je bedrijf leren kennen.

Sharing is caring

Alle medewerkers van de organisatie moet je zien als wandelende reclameborden. Ze zijn ongetwijfeld fan van je bedrijf/merk/producten. Maak hier dan ook gebruik van! 

Een eenvoudige manier om meer online bereik te genereren dankzij je collega’s, is door hen je bedrijfscontent te laten delen. Elke collega heeft een eigen & uniek online netwerk. Dit zijn bovendien nieuwe potentiële klanten die je heel eenvoudig (en zonder advertenties en dus kosten) kunt bereiken.

Belangrijk is natuurlijk wel dat je collega’s weten dat je als marketeer verwacht dat ze online interageren met je content. Stuur elke (nieuwe) collega een mail met daarin een overzicht met rechtstreekse linken naar alle sociale media kanalen waarop jullie bedrijf actief is. Vraag hen om de kanalen te volgen en maak ook meteen duidelijk wat je van hen verwacht. Simpel, maar effectief.

Medewerkers als marketingtool

Uiteraard wil jij als marketeer meer dan gewoon een like of share. Zo is één van je KPI’s waarschijnlijk het uitbreiden van je online doelgroep. Ook hier zijn de medewerkers van je bedrijf de ideale “tool”. 

Concreet kan dit door maandelijks een medewerker op sociale media in de kijker te zetten. Dit kan door hen voor te stellen, maar ook door hen een product voor te laten stellen of door hen het voordeel van je bedrijf vanuit hun perspectief mee te delen. Stuk voor stuk leuke content die enerzijds echte en eerlijke verhalen brengt, maar anderzijds ook het netwerk van je collega target. Ik kan je verzekeren dat je online bereik zal groeien!

Hou medewerkers tevreden

Tot slot is het belangrijk om je medewerkers tevreden te houden, anders gaan alle bovenstaande tips verloren. Een ontevreden medewerker zal namelijk geen energie willen steken in het delen van je content. Meer nog, een medewerker is naast je beste ook meteen je slechtste reclame. ‘Sharing is caring’, maar enkel als het positieve boodschappen zijn natuurlijk.

Maar hoe kan jij als marketeer bijdragen aan het geluk van je collega’s? Think outside of the box en verras je collega’s met iets kleins voor hun dagelijkse inzet. Ook interne marketing is part of your job natuurlijk. Geen budget meer? Een onverwachts mailtje of online post om je collega’s te bedanken wordt evenveel geapprecieerd als een teambuilding of geschenk!